Den maritime branche har stort fokus på at uddanne fremtidens arbejdskraft

Written on . Posted in Nyheder

Kvalificeret arbejdskraft er en mangelvare i den nordjyske maritime industri. En udfordring som Orskov Yard, MAN Energy Solutions, KS Maskinfabrik samt Vestkajens Maskinværksted imødekommer igennem at uddanne lærlinge bla..

Smedene Patrick P. Pedersen og Morten Sørensen samt skibsmontør Allan Benktsson fra Orskov Yard, skibsmontør Dessún Grace fra Vestkajens Maskinværksted, industritekniker Marcin Lopatka og skibsmontør Mathias D. Møller fra MAN ES samt industritekniker Bjarke S. Nielsen fra KS Maskinteknik går sommerferien i møde med veloverståede svendeprøver, som er lagt på henholdsvis EUC Nord og Tech College.

Lærlingene er omfattet af den maritime lærlingeordning, der dagligt huses af MARLOG, og lærlingekoordinator Anette H. Sørensen ønsker hele flokken stort tillykke med svendebrevene.

”Som lærlingekoordinator er jeg blandt andet med til at rekruttere lærlinge til virksomhederne i lærlingeordningen” fortæller Anette H. Sørensen.

”Her ved læreforholdets afslutning er det altid spændende at kigge tilbage på årene, der er gået og se den udviklingsrejse, som den enkelte lærling har været på, siden første gang jeg mødte ham. Fagligt er der sket kvantespring, men også den personlige udvikling har været spændende at følge. Og at de med deres nyerhvervede svendebreve står i en tid, hvor virksomhederne nærmest skriger efter kvalificeret arbejdskraft, bekræfter mig i, at deres valg om at tage en erhvervsuddannelse, er et godt og sikkert valg” slutter Anette H. Sørensen.

For virksomhederne i den maritime lærlingeordning, der også omfatter EnTech Marine, Mariendal, Soft & Teknik, KM Automatik, Hirtshals Yard, RASI Maskinfabrik, SeaMech og Alfa Laval er det af højeste prioritet selv at være med til at uddanne arbejdskraft, og virksomhederne har et mål for, hvor mange lærlinge de løbende har i gang.

På Orskov Yard et det besluttet at 10% af værftets timelønnede medarbejdere skal være lærlinge. Værftet uddanner skibsmontører og smede, og målet er 20 lærlinge fordelt fifty-fifty på de to uddannelser.

”Når vi ser ind i fremtiden er det bydende nødvendigt, at vi selv uddanner” fortæller Christina Ørskov, ejer og direktør Orskov Yard. ”Vi har medarbejdere, der har været i branchen i mange år. Også de skal pensioneres, og det er vigtigt for os, at al den viden og ekspertise, som de har oparbejdet, bliver videregivet til næste generation. Vi får medarbejdere ind fra andre brancher, og disse sidemandsoplæres. Men vi har brug for også at have adgang til medarbejdere, der har både teori og det praktiske fra den maritime branche med sig, og en måde at løse dette på, er igennem at uddanne lærlinge” slutter Christina Ørskov.

Fra venstre Anette H. Sørensen, maritim lærlingekoordinator og Christina Ørskov, direktør Orskov Yard A/S

Fakta om den maritime lærlingeordning

Den maritime lærlingeordning er et samarbejde mellem 12 maritime virksomheder, som har ansat en fælles ressource til at tiltrække flere lærlinge til den maritime branche, højne kvaliteten i uddannelserne, understøtte virksomhederne i håndteringen af lærlinge samt koordinere en turnusordning mellem partnerne således, at virksomhederne hjælper hinanden med at uddanne deres lærlinge bedst muligt til fremtiden. Partnere i ordningen er: Orskov Yard A/S, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard A/S, Soft & Teknik A/S, Mariendal, Vestkajens Maskinværksted A/S, KM Automatik ApS, KS Maskinteknik A/S, Alfa Laval, RASI Maskinfabrik A/S, EnTech Marine A/S og SeaMech.

Udskriv